شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۲۶۵
تاریخ انتشار : ۵۸ : ۱۱ - ۱۶ آبان ۱۴۰۲

به گزارش دیباچه، زنده یاد اکبر گلپایگانی ( گلپا ) از ساعتی پیش با حضور  گرم مردم هنردوست به سوی خانه ی ابدی بدرقه شد تا کمی از درد خانواده این هنرمند پیشکسوت التیام یابد.

آیین تشییع پیکر اکبر گلپا خواننده موسیقی اصیل ایرانی ، با حضور جمعی از اهالی موسیقی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا ( س ) آغاز شد؛ مراسمی که پیشبینی میشد شاهد حضور استاد « ایرج » باشیم و این هنرمند با وجود شرایط سخت جسمانی ، به مراسم بدرقه دوست صمیمی اش آمد  و با تشویق حضار مواجه شد؛ مردم می گفتند : « سرت سلامت استاد » 

تعداد بازدید : 0

طبق گزارش ایسنا؛ در ابتدای این مراسم که اجرای آن را سید عباس سجادی بر عهده دارد، فضل‌الله توکل (موسیقیدان و از دوستان قدیمی گلپا) در سخنانی خطاب به حاضران گفت: خواهش می‌کنم عرض ادب و تسلیت من را بپذیرید. اکبر هنرمند بی‌جانشین و بی‌بدیل به سوی عرش کبریایی پرواز کرد. رحمت خدا شامل حالش باشد نام و یادش در تاریخ ما جاودان و خدایش او را رحمت کند. اولین بار او را وقتی دیدم که به همراه زنده‌یادان تجویدی و محجوبی به منزل پدر من آمدند. من ۱۵ سالم بود او ۲۴ ساله و تازه یک مثنوی ترک جاویدان خوانده بود که همه سوال کردند، این صدای کیست؟ ۶۶ سال افتخار دوستی با او را داشتم و آثار ماندگاری با هم خلق کردیم تا ابد نامش جاودان باشد در موسیقی فاخر ایران برایش دعا می‌کنیم.

مصطفی راغب (خواننده پاپ) سخنران دیگر این مراسم بود و اظهار کرد: در ابتدا تسلیت عرض می‌کنم، خدمت خانواده بزرگوار استاد گلپا و شما مردم که با صدای زیبای خود اثر او را همخوانی کردید. من از بزرگواری و بزرگ منشی و قلب بزرگ او هر چه بگویم کم گفتم. او دست جوانان زیادی را گرفت و تشویق می‌کرد. سعادت داشتم در محضر او باشم و کوهی از انسانیت را در او دیدم.

تعداد بازدید : 0

در ادامه مردم یکی از قطعات قدیمی «گلپا» را با راغب همخوانی کردند.

علیرضا میرعلی‌نقی (مورخ و پژوهشگر موسیقی) به عنوان دیگر سخنران این مراسم اظهار کرد: او بی نیاز از لقب استاد بود. اکبر گلپا بزرگتر از یک خواننده و هنرمند خلاق محسوب می‌شد. او همیشه گفته بود، دوست دارم مراسم تشییع من مانند فردین و تختی باشد. او خود نیز شمایلی چون آنها داشت. او یک خواننده نخبه‌گرا در آواز و مردمی در ترانه محسوب می‌شد. کمتر خواننده‌ای داریم که هر دوی این‌ها را به اوج و کمال رسانده باشد.

او ادامه داد: گلپا به گفته خودش از ساده‌ترین طبقه اجتماع بالا آمد و با بر تکیه بر هوش و استعداد خود و عشق به مردم به این درجه رسید. او انسانی نیک بود و نام گلپا خود اعتبار است و هیچ لقب و پیوند و پیشوندی نمی‌خواهد و تعداد این افراد که این اندازه به موسیقی اعتبار می‌دهند، کم است. از یادمان نرود او سنت آواز را جاودانه کرد و ساختمانی دوباره ساخت. او ساده زیستی مردم‌دار بود و عشق به میهن در آثار او بسیار دیده می‌شد.

میرعلی‌نقی تاکید کرد: گلپا با تمام احساسش می‌خواند و حتی یک واژه را بی‌تفاوت نخواند و در سراسر زندگی، عشق و احساس بود.

سپس محمد معتمدی (خواننده موسیقی سنتی) پشت تریبون قرار گرفت و در سخنان کوتاهی گفت: صحبت کردن درباره استاد گلپا به اندازه کافی انجام شده و به همین جهت خلاصه صحبت می‌کنم و اثری از او را به افتخار استاد توکل و یاد اکبر گلپایگانی به نام «بنویس عشق» برایتان می‌خوانم.

در ادامه مردم این قطعه را با معتمدی همخوانی کردند.

استاد ایرج در تشییع استاد گلپا: «من و گلپا تصمیم گرفتیم در ایران بمانیم»

حسین خواجه امیری (ایرج) آخرین هنرمندی بود که در مراسم تشییع گلپا سخن گفت.

این استاد آواز ایرانی در میان استقبال شدید حضار گفت: «به خانواده محترم دوست بزرگوارم تسلیت میگویم. حالم زیاد خوب نیست. ما دو خواننده بودیم که در ایران ماندیم. گلپا صدای گرمی داشت و اشعار زیبایی میخواند. به او افتخار میکنم. به دوستی با او.»

تعداد بازدید : 0

او سپس با اصرار مردم و تشویق فراوان، به اجرای زنده پرداخت.

سالار عقیلی (خواننده سنتی) نیز در این مراسم حضور پیدا کرد و بیتی را با این مضمون خواند: بعد از وفات تربت ما در زمین مجوی... در سینه‌های مردم عارف مزار ماست

او ادامه داد: درگذشت استاد گلپا را تسلیت عرض می‌کنم و قطعه‌ای از آثار خودم را تقدیم شما مردم عزیزم و روح بزرگ استاد گلپایگانی می‌کنم.

گیتا گرایلی، برادرزاده همسر زنده‌یاد گلپایگانی نیز به نمایندگی از خانواده این هنرمند فقید، متنی را در تجلیل از دوستداران این خواننده قرائت کرد.

بدرقه گرم و خاطره ساز مردم از استاد گلپا | « ایرج » هم آمد!

حسن گلپایگانی (برادر گلپا) از کسانی که در مراسم حاضر شدند، تشکر کرد و قطعه‌ای خواند و محمود گلپایگانی (برادر دیگر گلپا) گفت:‌ دست کسانی که به مراسم برادرم آمدند را می بوسم. ما رسم داریم وقتی یکی از عزیزان خود را به خاک می سپاریم دو بیت آواز می خوانیم و اکنون برادرم محمد گلریز دو بیت آواز می‌خواند.

سپس محمد گلریز (برادر کوچک گلپا) پشت تریبون قرار گرفت و گفت: فقط می‌خواهم بگویم که برادرم یکی از ارادتمندان مولا علی (ع) بودند که درباره ایشان شعری را هم خوانده‌اند. من هم اکنون این شعر را برایتان می‌خوانم.

گفتنی است مراسم یادبود زنده‌یاد اکبر گلپایگانی روز پنجشنبه از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود.

برچسب ها: تشییع گلپا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار